„Zajezdnia tramwajowa – plac zabaw dla dzieci” i „Maluchy na łyżwy” to projekty, które mieszkańcy Olsztynka wybrali w zeszłym roku w Olsztyneckim Budżecie Obywatelskim. Oba zostały zrealizowane, choć nie bez trudności. W tym roku podjęto również kolejną próbę wykonania „plaży staromiejskiej” wskazanej do realizacji jeszcze w 2017 roku.
Pierwszy z projektów zaplanowanych na ten rok został zrealizowany w sierpniu. Na dziedzińcu Szkoły Podstawowej nr 1 im. Noblistów Polskich w Olsztynku powstała „zajezdnia tramwajowa – plac zabaw dla dzieci”. Składa się ona z zestawu zabawowego szynobus, huśtawki typu „bocianie gniazdo” oraz zjeżdżalni w kształcie słonia. Wszystko na bezpiecznej nawierzchni. Prace wykonała firma NOVUM ze Szczytna. Koszt zadania wyniósł ok 120 tys. złotych. Plac zabaw jest ogólnodostępny dla mieszkańców.

Kolejny wybrany projekt to „Maluchy na łyżwy”, którego celem było doposażenie lodowiska sezonowego „Biały Orlik” przy Szkole Podstawowej nr 2 im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Olsztynku. W ramach zadania zakupiono 7 sztuk chodzików do nauki jazdy (tzw. „pingwinki”) oraz 104 pary łyżew w różnych rozmiarach. W projekcie założono także zakup słowackiej rolby wraz z miniciągnikiem. Okazało się jednak, że tego typu sprzęt nie sprawdza się na odkrytych lodowiskach. W takiej sytuacji przymierzano się do nabycia używanej rolby. Ostatecznie zakup urządzenia wsparł wojewoda warmińsko-mazurski przeznaczając na ten cel dotację w kwocie 99 tys. złotych. Na początku grudnia ogłoszono przetarg na zakup nowej rolby. Wpłynęła 1 oferta na kwotę ok. 230 tys. złotych. Umowa z wykonawcą została podpisana, a rolba powinna zostać dostarczona do 20 grudnia. Cały projekt „Maluchy na łyżwach” to koszt 257 600 złotych.
Za realizację powyższych zadań odpowiedzialny był Zespół Administracji Szkół i Przedszkoli w Olsztynku, który przeprowadził 1 zapytanie ofertowe, 2 przetargi (w bardzo krótkim czasie) oraz wymienił ponad kilkudziesięciu e-maili i rozmów telefonicznych z potencjalnymi dostawcami, w tym wyłonioną ostatecznie firmą.
W tym roku podjęto także kolejną próbę zrealizowania zadania pn. „plaża staromiejska – teren wypoczynkowy i piknikowy nad nowym stawem w centrum Olsztynka”. Celem projektu jest uporządkowanie części terenów w Olsztynku, sąsiadujących z rzeką Jemiołówką. Miałyby tam powstać m.in. piaszczyste alejki i ścieżki spacerowe, piaskowa oraz trawiasta plaża (bez kąpieliska) oraz staw rekreacyjny uzupełniony o ławki i kosze na śmieci (zdjęcie po lewej).
Inwestycja została wybrana przez mieszkańców Olsztynka w ramach OBO w 2017 roku. Wykonawcę inwestycji udało się wyłonić dopiero w trzecim przetargu. Umowa na „plażę staromiejską” została podpisana i miała zostać zrealizowana jeszcze w 2018 roku. Niestety okazało się, że konieczne jest uzyskanie dodatkowych pozwoleń z Wód Polskich. Z tego powodu termin realizacji przesunięto na czerwiec, a następnie na sierpień 2019 roku. Ostatecznie wykonawca nie przystąpił do prac i ratusz rozwiązał z nim umowę.
Pod koniec listopada br. podjęto kolejną próbę realizacji tego zadania. Ogłoszono zaproszenie do składania ofert. Wpłynęły trzy oferty, w tym najniższa na kwotę 85 tys. złotych. Na ostatniej sesji zwiększyliśmy środki w budżecie na ten cel o 8 tys. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana jeszcze w grudniu. Termin realizacji ustalono do końca czerwca 2020 roku.